lördag 2 april 2011

Inspirationskälla



























Jag har en inredningsguru. Hon heter Cilla Ramnek. Jag köpte hennes och Nanna Mörner och Pia Ulins bok "Ett eget rum" (1) för sisådär en 10 år sedan, på IKEA. Och fastnade fullständigt för deras sätt att visa upp personliga, konstnärliga och oerhört inspirerande, svenska hem. Att Cilla blev en stor inspirationskälla berodde på att det var hon som gjorde de makalösa pärlplattorna (2). Som jag pärlade! Satte ihop fyra plattor till en stor så jag fick till samma storlek på mina plattor som Cillas. Härmade hennes mönster hejvilt och fortsatte sen att ta fram egna mönster. Men jag fick liksom aldrig till det. Jag misslyckades i strykningen då det blev för varmt och kletade ihop sig eller så blev det buckligt och pärlor lossnade. Sen tog det tid att lägga dem, ungefär 4-5 timmar per platta (30x30 cm). 

Cilla kan det här med mönster och komposition har tagit fram produkter på IKEA, både tyger och mattor (3). Hon har även ett fint mönster som man kan köpa på Wonderwall (4). Nu har Cilla och Pia Ulin producerat en ny bok, Nesting (5) som säkert är lika underbar som "Ett eget rum". Cilla herself (6) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar