söndag 3 april 2011

Ett nytt hem

Det är dubbla känslor jag har inför vår flytt i oktober. Jobbigt att packa 1000 lådor, kasta, rensa och att säga hejdå till ett underbart hus och område. Men det som tack och lov väger över är det positiva. Att få planera. Vad behövs renoveras. Vilka tapeter som ska sättas upp. Vilka inköp behövs göras. Ska vi riva köket eller inte. Fina teakluckor – ett typiskt 60-talskök, bra planerat. Men. Jag har faktiskt aldrig haft ett nytt fräscht kök. Skulle vara väldigt skönt. De där luckorna som saktar in av sig själv, jag ser det som lyx på högsta nivå. Jag skulle stå där och öppna stänga öppna stänga öppna stänga. Sen har jag också sett samma funktion på toalettlock. Ja, tack gärna. Skulle ju bli stående även där. :-)

Det är ett radhus från 60-talet, precis som det vi bor i nu, men det nya är 100 kvm större. Så mina/våra planer är att bevara den fina 50-60-talskänslan i mycket och blanda in nya detaljer. Ovan en liten önskelista, kanske med betoning på just önske...vi får väl se vilka inköp som görs.

1. Supersmarrig tvättställsblandare i mässing, 6 695 kr, Byggfabriken
2. Ericofonen (Kobran), 625 kr, ModernaMuseets webshop
3. Strömbrytare i svart eller vitt, ca 500 kr, Byggfabriken
4. Ursnygg jordglob, 1095 kr, Kartbutiken
5. String hyllsystem, finns bl. a på Länna Möbler
6. Taklampa i koppar, 4 255 kr, design Tom Dixon, Länna Möbler


3 kommentarer:

  1. Nu är det jag igen:)!. En flytt är ju inte precis detsamma som räkmacke flyt , hua!. Men som du säger så öppnas nya möjligheter och kanske det roligaste av allt planering fantiserande om nätter och dagar hur det nya hemmet ska ta form.

    Jag flyttade till Älvsjö för snart 3 år sedan och bytte 30-tals charm i Saltsjö-Boo till ett 50-talshus på andra sidan stan med en pytte tomt på 800 kvadrat!

    Men oj så bra det blev tillslut och fantastiskt att det gick så bra att byta sida av stan efter över 40 år i öst!

    Fint must have collage(vill också lära mig!?)!
    Byggfabriken är en riktig pärla när det gäller tidtypiska detaljer.
    Och lampan igen är också en härligt dyr!! fining.

    Ska bli roligt att följa dig och familjens resa.

    Carina

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja jag gillar också 50-60-talshus, de är oftast så bra planerade och har en fin lågmäld charm. Sen kan man tillföra egentligen vad som helst. Host, pytte tomt på 800 kvm. Då törs jag inte säga hur stor (liten) vår lilla radhusplätt är/kommer bli. :-)
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. 800 kändes litet efter 3000 kvm! . Men 800 hundra eller mindre är alldeles lagom om man vill kunna njuta av andra nöjen än trädgårdsliv.

    Carina

    SvaraRadera