lördag 11 juni 2011

Supercoola Elsa

Å vad jag gillar den här tjejen. Elsa Billgren. Så unik. Bara är sig själv i en märklig värld där ankläppar är poppis. Lever det där härliga livet man kan göra när man är runt 20-25 och bor i en stad som Stockholm. Själv flyttade jag som 21-åring från Torshälla utanför Eskilstuna till Stockholm. Vad jag njöt. Hade först ett andrahandskontrakt på Gärdet i några månader tills det en dag låg en lapp på hallgolvet från hyresvärden. ”Vi har en 1:a på Söder, Åsögatan 89, 36 kvm, högst upp i huset, hyra 2 350 kr. Förstahandskontrakt. Ring mig om du är intresserad.”



Om jag var. Bakgrunden var att personen som hade förstahandskontraktet på Gärdet stoppade de hyrespengar jag gav honom rakt ner i hans egen ficka och då var det ju bara en tidsfråga innan hyresvärden skulle reagera. Det gjorde han på det här förträffliga sättet. 

Mina kursare på konstskolan jag gick på var gröna av avund i flera månader. Jag kompenserade dem genom att ha många fester, en soffa ledig och bjöd alltid på mängder av koppar te efter kvällar på Hannas, WC och Kvarnen. Här kommer jag från landet och man GER mig ett så åtråvärt förstahandskontrakt när flera av kompisarna hade 3:e-4:e-handskontrakt och fick flytta 4-5 gånger per år. Vilken flax, på ren sörmländska. 

Ett av de finaste minnena jag har från den tiden var att jag kom hem på morgonkvisten en varm klibbig sommarmorgon och skulle gå och lägga mig. Då kommer grannen under mig hem, öppnar alla hans fönster och sätter volymen på MAX med denna låt som ekar mellan husen. Det. Var magiskt.
Kräma på nu! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar