söndag 28 augusti 2011

Ytterligare ett stockholmstips

Var man än tittar, i inredningstidningar och på bloggar så ser man dem. Fjärilarna.

Min mamma berättar gärna historien om då jag, extremt fjärilsrädda Katarina, glad i hågen gick till Fjärilsmuseet i Hagaparken. Jag och en kursare hade fått ett fotouppdrag och min kompis kom fram till att Fjärilsmuseet passade perfekt för uppdraget. Hon var infödd stockholmare och kände till stället. Jag hade aldrig varit där men fjärilar är ju vackra och jag såg framför mig en massa fina gamla skåp på rad, vackert ljus som strilar in på fjärilarna uppsatta på plattor inne i de fina skåpen.

Jag blev lite förvånad när museet hade såna där slakthus-tunga-plast-draperier vid entrén. Därefter blev det mycket varmt. Vad som därpå inträffar är att en fjäril stor som en fiskmås (!) röd-svart sak flyger fram och sätter sig på mitt bröst.
!!!.

På museer finns det DÖDA ting, döda sedan länge, uppstoppade, konserverade. Men inte på FjärilsMUSEET i Hagaparken, nej då, de levde, de var många och de flög. Någonstans i min panik inser jag att den här stora blaffiga röd-svarta fjärilen kanske är den sista som finns i världen (vi är ju ändå på ett MUSEEEEEUM) och om jag dödar den i panik, så blir jag ersättningsskyldig samt hamnar på morgondagens löp och dessutom kladdig. Hu.

Jag viftade intensivt men försiktigt tills den flydde. Självklart är ju Fjärilsmuseet i Hagaparken uppbyggt som ett IKEA. Dvs följ gången så kommer du ut tre timmar senare. Jag snyftade och skrek om vartannat när fjärilar kom nära och kompisen förstod ingenting när jag lade benen på ryggen och sprang.

Vi sågs utanför. Då kunde jag förklara min rädsla för de hemska hemska djuren, vackra, men otäcka. Vi gick senare till Kungliga biblioteket och fotograferade och där stod vackra fina hyllor och skåp på rad med en massa döda ting.

Ja så om ni inte är rädda för fjärilar så är det faktiskt ett riktigt bra stockholmstips, ta en fika i koppartältet, snoka runt lite på kunglig mark och sen titta på fjärilar.
(Fjärilshuset som det numera kallas, betydligt mer passande).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar