söndag 21 augusti 2011

Tapettips Josef Frank


Boråstapeter ska sluta tillverka Josef Frank-tapeter. Passa på att beställa då det inte är säkert att de kommer  i produktion igen.

___________________________________________________________

Josef Franks tapeter utgår 31 augusti!
På grund av en rättighetstvist mellan Boråstapeter och Svenskt Tenn kommer Boråstapeter att sluta tillverka och sälja Josef Frank-tapeter den 31 augusti 2011. Efter detta datum går det inte längre att få tag på populära mönster som Paradiset, Vårklockor och Eldblomma.

Josef Frank ritade ursprungligen mönstren till Norrköpings Tapetfabrik på 1940-talet, som blev en del av ECO när det bildades i slutet av 1960-talet. ECO blev i sin tur uppköpta av Boråstapeter för några år sedan och de har tryckt Josef Frank-tapeterna sedan dess.

Enligt vad vi erfarit hävdar dock Svenskt Tenn, som hade ett nära samarbete med Josef Frank och som har rättigheterna till hans tygmönster, att det finns dokument som gör att också rättigheterna till tapeterna tillhör dem, och Boråstapeter har därför valt att lägga ned produktionen.

Vi har varit i kontakt med Svenskt Tenn, men efter vad vi förstått så har de inga omedelbara planer på att ta upp produktionen.

Vi kan beställa fram till den 31 augusti och kommer att lägga upp ett mindre lager, men vi rekommenderar alla som är intresserade av tapeterna att beställa så snart som möjligt eftersom vi inte vet när Boråstapeters eget lager tar slut.
 
Från Tapetoramas nyhetsbrev


4 kommentarer:

  1. Oj Oj vad stressad jag blev nu . Går och drömmer om vårklockor , men vet inte vart jag ska ha dom!

    Eldblomman och paradistapeten sitter redan uppe och jag undrar om min tråkige sambo är redo för en ny mönster chock.

    Tack du som påminde mig.

    Tror att ditt nya ställe blir super med lite mörka inslag , vem vill bo i en MIO katalog?

    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Haha.., så har han fått uppleva många mönsterchockar?
    Ja jag blev också stressad, Eldblomman har jag velat få upp i något rum i flera år men inte fått till det. Nu när jag äntligen får några rum "över", så ska någon av de ovan upp. Sanna mina ord.
    kram Katarina (panikhandlar ;)

    SvaraRadera
  3. Ja , nu vet du var jag häckar när jag vill ha lite lugn och ro och en god fika.

    På Zetas glömmer man alla sina bekymmer för en stund och blir en smula fattigare , men det är det värt!

    Kram Carina

    SvaraRadera
  4. Å just därför fick jag en kick i baken å köpte på mig tre rullar vårklockor, och det blev ju preciiis så fint som jag föreställt mig, I like!!! :)
    kram

    SvaraRadera