söndag 6 januari 2013

NUTELLABULLAR

Nutellabullar

ca 20 stycken

25 gr jäst söta degar
50 gr smör
2 ½ dl mjölk
½ dl strösocker
1 tsk kardemumma
1 krm salt
ca 6 ½ dl dinkelmjöl eller vetemjöl

Fyllning:
NUTELLA!

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm så att det är fingervarmt. Häll lite av degvätskan över jästen och rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt sedan resten av degvätskan, socker, kardemumma, salt och mjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg.
Låt degen jäsa i 30 minuter.

Arbeta ihop degen på bakbordet. Kavla ut degen ca 40x50 cm och dela in degen i 20 lika stora kvadrater. Lägg en klick nutella på varje bit. Vik ihop kanterna och nyp till så att de håller ihop. Runda till bullen och lägg skarven nedåt på bakplåtspapper. 

Låt dem jäsa i 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda bullarna i 225 grader i ca 8-10 minuter.

Jag gjorde dubbel sats då de snabbt "försvinner".

5 kommentarer:

  1. Ha ha! Länge sen sist här. Oktober! Bra att använda bloggen som receptförmedlare om inte annat 😄 Bullarna låter ljuvliga. Tror du man kan byta ut mumma till kanel eller blir det helt fel då?

    SvaraRadera
  2. Oo vad trevligt med ett litet inlägg här. Men jag hade ju samma dilemma strax innan jul med bloggen som blev tråkig. Nu har den piffats upp, men inläggen kommer inte vara så ofta som förut ändå känner jag. Känner inte att jag har så mycket att säga så ofta.

    Bullarna ser smaskiga ut.

    SvaraRadera
  3. Åh tack, nu ska jag trippa till affären pronto, och köpa nutella :)
    Nu har du bloggat i år, heja! Får se när jag får ändan ur... Kram!

    SvaraRadera
  4. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    SvaraRadera